Pusty koszyk

TOP 5 obszarów przygotowań na sezon internetowy.

Autorem jest Petr dnia 2. 10. 2019

We wszystkich centrach handlowych już za chwilę usłyszymy same hity świąteczne jeden za drugim. Zbliża się sezon, również na e-shopach. Różnica jest taka, że kolędy polecą z domowych głośników.

Magazyn kartonów w Top-opakowania.pl
Dostateczne zasoby magazynowe to klucz do udanego sezonu.

Żeby tym razem zeszłoroczne postanowienie (na kolejny sezon przygotujemy się wcześniej) spełnić, postanowiliśmy w tym pomóc. Czyli zdradzimy, jak się przygotowujemy na sezon świąteczny my.

Do naszych doświadczeń dodaliśmy rady ludzi najbardziej doświadczonych w świecie sprzedaży internetowej, jak na przykład Shopify czy Shopnet – jednych z największych platform sprzedaży internetowej na świecie.

Mądry po szkodzie

Przejrzyj zeszłoroczne dane lub recenzje na Opineo/Ceneo i spróbuj znaleźć swoje słabe punkty. W trakcie sezonu wszystko zależy na czasie, dlatego zaczniemy tymi punktami:

  • Miałeś dość towaru na magazynie?
  • Twoi pracownicy zdążali z wysyłką towarów na czas?
  • Kurierzy doręczali paczki w przepisowym terminie?

Potem sprawdź statystyki i trendy tego, co najwięcej się sprzedało rok temu. W ten sposób będziesz wiedzieć na których produktach się skupić i pilnować ich dostępności:

  • Jaki towar? Jaki kolor? Jaki rozmiar?
  • Jak wzrastała ilość zamówień i kiedy było apogeum zamówień?
  • Który kanał przyciągnął najwięcej klientów? Były to reklamy PPC, newslettery czy może sieci społecznościowe?
  • Czy jakaś z reklam była niepotrzebna?
     

Zapewnij dostępną i szybką stronę internetową za wszystkich okoliczności

Według badań, więcej niż połowa klientów oczekuje, że strona internetowa powinna się załadować do 2 sekund. Wygraną nie jest to, że strona po prostu jest. Musi chodzić jak zegarek.

Przygotować się na większą ilość wyświetleń strony możesz za pomocą LoadFocus albo Locust, które to zmierzą szybkość strony. W jaki sposób ładowanie strony spowalniają obrazki sprawdzi strona Website speed test. Po prostu klient nie chce widzieć offline świat a już na pewno nie przed Świętami.

Komputery w recepcji Top-opakowania.pl
Na szturm klientów bądź przygotowany przed początkiem sezonu.
 

Zabezpiecz swoją logistykę

Objętość wysyłek w czasie sezonu jest czasami nawet trzy razy większa, niż w innych miesiącach – większa objętość paczki to coraz większy problem dla kurierów.

Największe problemy mają najwięksi – głównie ze względu na brak pracowników. Wydłuża to czas wysyłki oraz ilość straconych lub uszkodzonych wysyłek.

Dlatego zapewnij swojej firmie minimalnie dwie różne firmy przewozowe z indywidualnymi magazynami i parkiem samochodowym. Jeśli będzie problem z firmą A, możesz wysłać paczki u firmy B. Może to być tylko dla konkretnego regionu działalności.

Ładowanie FLO-PAK na ciężarówkę w Top-opakowania.pl
W trakcie sezonu sytuacja z kurierami będzie trochę gorsza. Przygotuj się na to.
 

Zrób dodatkowe zasoby

Chociaż masz szybki e-shop i jeszcze szybszą dostawę, dzięki której zapewnisz dużo ekspresowych wysyłek, to co z tego, jeśli nagle na magazynie nie zostanie nic do wysłania, bo wszystko zostało sprzedane jeszcze przed końcem sezonu, a kolejna dostawa będzie za późno.

Co więcej, musisz pamiętać, że nawet chwilowy niedostatek jednego z Twoich „bestsellerów” będzie w tym czasie automatycznie znaczyć utratę klienta. Większość z nich w tym okresie po prostu nie może sobie pozwolić na czekanie na dostawę. To dotyczy nawet fanów firmy i stałych klientów.

Jak zapewnić odpowiedną ilość towarów?

Magazynowanie jest indywidualne i bardzo ciężkie. Do odpowiedniego zapewnienia ilości towaru musisz wziąć pod uwagę te oto punkty:

  1. Statystyka sprzedaży sprzed roku – jaki czekasz wzrost procentowy w tym roku? Co było wtedy od razu sprzedane?
  2. Trendy tegorocznego sezonu – co w tym roku sprzedaje się na pniu? O czym się mówi w sieciach społecznościowych i w mediach?

Według zasady Pareta (lub prawa 80/20) nie musisz analizować 100% swojego asortymentu. Efektywniej będzie skupić się na 20% najbardziej sprzedawanych produktów, które będą mieć o wiele większy wpływ na całokształt. Na te produkty potem można się skupić w ramach reklamy PPC i o kluczowe słowa właśnie tych produktów.

Zanim jednak zdecydujesz o wielkich zapasach na Święta, spróbuj wynegocjować z dostawcą, czy nie chce sam mieć na sobie cały „cashflow”. Możesz spróbować te dwa triki:

  1. Późniejsza płatność za faktury lub jej zatrzymanie
  2. Odbiór towaru formą magazynu konsygnacyjnego, kiedy to płacisz tylko za to, co naprawdę sprzedasz.
     

Upewnij się, jakie bonusy będziesz ogłaszać klientom

Dużo e-shopów w ciągu roku próbuje zyskać nowych klientów na niższą cenę. W czasie Świąt zasady się zmieniają a klienci kładą nacisk nie tylko na cenę, ale również na inne rzeczy, w których możesz być lepszy niż konkurencja.

Wielkim plusem, który działa na klientów, to darmowa wysyłka. Klienta możesz przeciągnąć na swoją stronę również dzięki:

  • Dłuższy czas na zwrot zakupu
  • Prezent do paczki
  • Zamówienie zapakowane do opakowania na prezent

Większość e-shopów już w połowie grudnia przestaje gwarantować dostawę do Wigilii. W roku 2018 dla Poczty Polskiej to był 20 grudnia, kiedy dostawa do Wigilii przestała być gwarantowana. Jeśli jednak jesteś pewny swego, zrób zaletę z tego, że towar wysłany po tym czasie dojdzie na czas. Na przykład odbiorem osobistym w sklepie lub osobistą dostawą.

 39/5000 Przesyłka zapakowana w WrapPak jako prezent
 

Poszerz swój zespół

Oczekujesz wzrost sprzedaży pomiędzy 30 a 60%? Zatrudnij więc nowych pracowników, nawet na krótki okres. Nowy pracownik, nawet na zlecenie, musi jednak zacząć pracować odpowiednio wcześnie. Szkolenie i kwalifikacja pracownika zaoszczędzi pieniądze i problemy w trakcie sezonu, a niewyszkolona osoba by raczej sprawiała problemy.

Z niedostateczną grupą ryzykujesz, że Twoi klienci będą niezadowoleni czekać na spóźnione zamówienie.

Przyklejanie pudełka za pomocą dozownika taśmy samoprzylepnej w Top-opakowania.pl
Zespół potrzeba powiększyć wcześniej. W trakcie sezonu ciężko o nowego pracownika.

Przygotuj się na zmiany godzin otwarcia i inne formalności

Z wyprzedzeniem zaplanuj, kiedy Twój sklep będzie zamknięty oraz w jaki sposób przekażesz zmiany godzin otwarcia klientom. Są to formalności, ale właśnie one mogą sparaliżować pracę małych e-shopów. My w Top-opakowaniach.pl zawczasu:

  • Publikujemy wpis o zmianie godzin otwarcia
  • Ustawiamy podpisy w e-mailach i automatyczne odpowiedzi w czasie nieobecności
  • Przyklejamy ogłoszenie o zmianach na drzwiach naszego sklepu
  • Nagrywamy ogłoszenie na nasz numer telefonu
  • Kontrolujemy godziny otwarcia na stronie Google

Kartki świąteczne na stronie Facebook Top-opakowania.pl
 

Zwróć uwagę na droższą reklamę i na swój budżet

W trakcie sezonu więcej się sprzedaje, ale również jest to najbardziej konkurencyjny okres w roku. Reklama może być nawet trzy- lub czterokrotnie droższa. Dlatego zwracaj uwagę na cenę reklamy długo przed początkiem sezonu.

W trakcie sezonu trzeba pilnować alby reklama nie działała w momencie, w którym skończyły się zasoby na magazynie. Takie sytuacje kosztują nie tylko dużo pieniędzy, ale również dobre imię firmy w oczach rozczarowanych klientów.

W trakcie sezonu zwróć uwagę na ROI – zwrot z inwestycji, oraz na stosunek kosztów do obrotów. Te rzeczy są bardzo ważne, jeśli chodzi o koszty reklamy i trzeba na nie zwracać uwagę.

Dozowniki taśmy klejącej z taśmą firmową Top-opakowania.pl
W trakcie sezonu trzeba mieć koszty wszystkich kanałów reklamowych pod ścisłą kontrolą.

Opakowania z nadrukiem miej przygotowane zawczasu

Jeśli chcesz się zapisać w pamięci klienta tym, że na paczce umieścisz swoje logo, lepiej przygotuj się wcześniej. Najpóźniej w połowie października, najlepiej wcześniej. Do Świąt terminy produkcji opakowań na zamówienie mogą być dłuższe nawet o 1 lub 2 tygodnie. W praktyce może to znaczyć, że wymarzone taśmy otrzymasz nawet w połowie grudnia, więc mogą już być niepotrzebne.

Páska s potiskem

Chcesz pakować wysyłki do „swoich” paczek? Napisz do nas zapytanie na kartony z nadrukiem lub taśmy klejące z logo firmy.

Wysłać zapytanie 

To dotyczy również prezentów dla partnerów firmowych.

Firmy najczęściej chcą zamówić takie opakowania tak późno, że nie da rady ich wyprodukować wczas. Na szczęście istnieją rady, jak zapakować prezent firmowy na ostatnią chwilę. Również prezenty robione na ostatnią chwilę mogą wypadać profesjonalnie, jeśli masz ładne opakowania na prezenty, do których możesz wszystko zapakować.

Świąteczna taśma klejąca z odrobiną
 

Kiedy zacząć?

Według analityków sezon nabiera na sile około 17 listopada, jednak według analizy Mall.pl nawet 28% osób zaczyna kupować prezenty już we wrześniu lub na początku października. Kobiety kupno prezentów nie odkładają tak, jak panowie- ci najczęściej kupują je na ostatnią chwilę

Życzymy dokładnych analiz, dobrego planowania i szczęśliwego zgadywania w miejscach, gdzie nawet najdokładniejsze analizy i planowanie nie pomoże. Przede wszystkim chodzi o szczęśliwych klientów i długoterminowe powodzenie. Nie bój się w sytuacjach kryzysowych trochę zakręcić kurek z finansami i aktywność w reklamie, aby wciąż mieć czas na poświęcenie się każdemu zamówieniu i każdemu klientowi tak, jak na to zasłużył.

Doradzimy Ci

Na Twoje zapytania w godzinach pracy odpowiemy w ciągu 2 godzin. Z opakowaniami posiadamy 10 letnie doświadczenia i podzielimy się nimi z Tobą na blogu.

Gwarancja zadowolenia

Jeżeli nie będziesz zadowolony z towaru, sami go odbierzemy i zwrócimy Ci pełną cenę.

Rabat przy każdym zamówieniu

Za każde wydane 15zł oferujemy rabat 0,1% aż do wysokości 10%
Copyright © 2019 SECUPACK, s.r.o
Linia obsługi klienta: +48 334 454 612, info@top-opakowania.pl